Hoera, uw column is jarig!

06 Dec, 2023

Door Brenda Dekkers

Toen ik door de mappen op mijn computer ging op zoek naar inspiratie, kwam ik erachter dat ik op de kop af tien jaar geleden voor het eerst een column schreef voor dit mooie vakblad. Tien jaar! Dat is niet alleen een mijlpaal, maar ook een mooi onderwerp voor dit stukje. Want een jubileum is een prachtig onderwerp voor communicatie en marketing. Je kunt als zorgaanbieder namelijk goed resultaat boeken door slim in te spelen op ‘gebeurtenissen’. In marketingtermen heet dat event driven marketing.

Event driven marketing is een marketingstrategie gebaseerd op gebeurtenissen. Het is de bedoeling dat je met een cliënt of potentiële cliënt in contact bent op het moment dat een gebeurtenis zich voordoet of net daarvoor. Dat is sympathieker en effectiever dan ‘gewoon’ adverteren of communiceren. Je kunt globaal kiezen uit drie soorten gebeurtenissen: momenten die te maken hebben met de individuele klantsituatie (zoals een verjaardag en een verandering van de gezins- of gezondheidssituatie), gebeurtenissen bij jou in de praktijk (zoals nieuwe medewerkers, nieuwe behandelmethoden of een nieuwe locatie) en algemene gebeurtenissen (zoals nieuwe seizoenen, inclusief het griep- en hooikoortsseizoen, nieuwjaar en goede voornemens, en andere feestdagen).

Er is een fantastisch boekje van Rob van Vuure dat heet Uw bril is jarig - 1000 ideeën om klanten te krijgen en te houden.1 Daarin staan inderdaad een heleboel manieren om in te spelen op allerlei gebeurtenissen. Nou wil ik je niet direct aanmoedigen om cliënten te gaan feliciteren met de verjaardag van hun klacht – hoewel dat best verfrissend zou kunnen zijn – maar mogelijkheden zijn er zeker. Ook voor jou!

Wat je doet, moet wel te maken hebben met jouw visie en missie als zorgverlener. Is het voor jou misschien een goed idee om mensen die vijftig jaar worden een (jaarlijkse) check-up aan te bieden? Of om in te spelen op overgangsklachten, misschien met een laagdrempelig inloopmoment? Het is vaak niet duidelijk dat bepaalde klachten door de overgang komen waardoor vrouwen er te lang mee blijven lopen. Jouw communicatie kan hun net dat zetje geven om beter voor zichzelf te zorgen.

Ik zou het ook fijn vinden om onderhoudstips te krijgen van de therapeut waar ik was voor nek- en schouderklachten. Of een reminder om op tijd te beginnen met een behandeling tegen hooikoorts. Soms is de gebeurtenis heel voor de hand liggend, en dat betekent ook dat er marketing van anderen rondom dat moment gaat plaatsvinden. Een moment dat uniek is voor jouw praktijk, is dus verstandiger. Bijvoorbeeld rondom een open dag die je zelf organiseert of een boek dat uitkomt. Of pak een bepaald thema beet. Ik vind het thema van dit nummer bijvoorbeeld een hele mooie. En je kunt ook eens naar je eigen data kijken. Op welke momenten komen er meer mensen met een burn-out in je praktijk? Is dat aan het begin van het nieuwe jaar of juist voor of na de zomervakantie? Als je dat weet, kun je daarover communiceren.

De manier waarop je dat doet, kies je natuurlijk zelf. Als je actief bent op social media, dan kun je daar communiceren. Maar een kaartje of mailtje sturen is natuurlijk ook leuk. Of iets uitdelen op een plek. Kortom, de mogelijkheden zijn legio. Ik wens je veel ideeën!

Bronvermelding:
1. Van Vuure, R. (1992). Uw bril is jarig: 1000 ideeën om klanten te krijgen en te houden. Amsterdam: Unieboek/Het Spectrum B.V.

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter