Sleep sells
12 Jun, 2017
Door: Brenda Dekkers
Ik hield ooit een Facebookpagina bij voor een club van matrassenfabrikanten. Nou zijn er vrij weinig mensen langdurig geïnteresseerd in matrassen. Maar slaap is een hot item, blijkt ook uit deze editie van het Vakblad. We hadden dus al snel een aardig aantal fans. En toen ging een van de berichten die ik plaatste viraal. Zonder dat het ons maar een cent extra kostte, kwamen tienduizenden mensen in aanraking met de pagina.
Nou kun je van Facebook van alles vinden. Het vreet tijd, is in wezen nepcontact en zorgt er ook nog eens voor dat je een heel scheef wereldbeeld krijgt. Maar een kans om je bedrijf/je persoon zichtbaar te maken voor een groot en geïnteresseerd publiek, die zou ik als ondernemer zeker niet laten lopen. Je kunt op Facebook evenementen aanmaken, producten verkopen en aanbiedingen doen. En het bijhouden van een Facebookpagina, je ‘website op Facebook’ dus, is vaak makkelijker dan het bijhouden van een echte website.
Maar je wilt dan wel dat mensen je berichten ook zien. En nu steeds meer bedrijven actief zijn op Facebook, is het lastig om een plaatsje te veroveren in de nieuwsfeeds van gebruikers. Er zijn namelijk zoveel berichten, plaatjes en nieuwtjes, dat je al snel onderaan de pagina staat. Hoe krijg je nou toch de aandacht? Maak om te beginnen een zakelijke Facebookpagina, dat biedt meer mogelijkheden en kan evengoed heel menselijk zijn. Begin vervolgens met het opbouwen van een flink aantal fans voor je Facebookpagina. Hoe meer vrienden je hebt, hoe meer kans dat iemand van hen je bericht ziet. En als zij het dan weer liken of delen met hun vrienden, gaat de sneeuwbal rollen.
Je komt aan Facebookvrienden door je echte vrienden, cliënten en contacten op de hoogte te brengen van je pagina. Stuur eens een mailtje en zet in elk geval je facebookadres in je mail-handtekening. Deel je berichten op andere social media, praat erover, sluit je aan bij andere Facebookgroepen zodat je zichtbaar bent, deel kaartjes uit en tag mensen. Ook adverteren helpt.
Maar het allerbelangrijkste is ongelofelijk goede content. Berichten die eruit springen. Die zonder dat je ervoor adverteert enorm vaak gezien en gedeeld worden. Dat is deels een kwestie van geluk, maar er is ook een aantal sleutels die ik gebruikte en gebruik:
- Kort – korte teksten (1 of 2 regels) scoren beter dan lange.
- Opvallende afbeelding of video – uniek, liefst in een gele of rode tint, met iemand die je aankijkt en met je logo erin. Let op: wil je je bericht promoten, dan mag er niet meer dan 20 procent tekst in de afbeelding staan.
- Relevantie – zorg dat het bericht past bij jou en je fans.
- Timing – kijk bij statistieken wanneer de meeste van je fans actief zijn. Of je doelgroep: met slaaptips om 3 uur ’s nachts heb je direct je doelgroep te pakken.
- Actualiteit – sluit aan bij wat leeft in de wereld en/of op Facebook. Zo voelen mensen zich sneller aangesproken.
- Deelbaar – mensen delen liefst berichten om zich van hun leuke, betrokken of behulpzame kant te laten zien.
- Interactief – een bericht dat een leuke discussie oproept over een ‘ongevaarlijk’ onderwerp doet het altijd goed.
- Gerichte promotie – adverteren op Facebook kan tot op de millimeter nauwkeurig (denk aan doelgroepen als: vrouwelijke hbo’ers met slaapproblemen, interesse in homeopathie en een kleinkind in Rotterdam) en is verrassend voordelig. Voor een tientje kom je al een heel eind.
Meer weten over wat er kan met Facebook en wat ik daarmee doe? Of wil je een gratis gebruiksaanwijzing voor Facebook Power Editor ontvangen? Je vindt me op www.facebook.com/2xwoordwaarde