Een ondernemersplan houdt je carrière op koers
16 Jun, 2021
Door Annelies van Scheppingen
Heb jij bij het starten van je praktijk ook gezocht op internet naar wat je allemaal moet regelen om als ondernemer aan de slag te gaan? Grote kans dat je het advies hebt gekregen een ondernemersplan te schrijven. Niet iedereen ziet hier de toegevoegde waarde van in. Je begint een eigen praktijk vanuit je passie. Je hebt de ideeën over je bedrijf in je hoofd en wil geen tijd of motivatie verliezen door het invullen van een businessmodel. Daarbij klinkt het maken van een ondernemersplan heel ingewikkeld en meer passend voor grote bedrijven. Herken je dit?
De stap van het schrijven van een ondernemersplan wordt door veel ondernemers overgeslagen, net zoals ik dat gedaan heb. Na een aantal jaar hard werken en een goedlopende massagepraktijk opgebouwd te hebben, kwam ik erachter dat ik niet meer blij werd van wat ik deed. Ik wilde onderzoeken wat en waar het was misgegaan. Ik stuitte op het persoonlijke businessmodel Canvas, een afgeleide van het Businessmodel Canvas, dat veelal door wat grotere bedrijven gebruikt wordt om de kern van de organisatie op een visuele en gestructureerde manier in beeld te brengen. Het persoonlijk businessmodel Canvas maakt inzichtelijk hoe de doelgroep samenhangt met de kernactiviteiten en persoonlijke drijfveren en wat het kost en oplevert, zowel financieel als mentaal en emotioneel. Het is een handig gereedschap voor zowel (startende) ondernemers als professionals die aan hun carrière willen werken. Mij hielp het om de bestaande situatie te vergelijken met de gewenste situatie en de eerste vervolgens bij te sturen.
Jarenlang werkte ik heel hard. Ik vond dat ik alleen maar van geluk mocht spreken, nu velen mijn praktijk wisten te vinden. Dit was toch wat ik wilde? Ik had niet door dat mijn activiteiten steeds meer vervreemdden van mijn persoonlijke drijfveren, die juist hadden gezorgd dat ik mijn eigen praktijk had geopend. Het gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid maakte mij in het begin heel gelukkig. Ook kon ik mijn creativiteit geheel kwijt in het opzetten van mijn eigen praktijk. Ik volgde iedere interessante cursus of opleiding. Maar toen mijn praktijk stond als een huis en de cliënten toestroomden, kwam ik alleen nog maar toe aan behandelingen geven. Ik werd geleefd door mijn agenda, kon niet meer mijn ei kwijt in creatieve taken. Ik volgde vooral cursussen, die nascholingspunten opleverden. Juist mijn persoonlijke motivatoren, die maken wie ik ben en die bepalen wat ik graag doe, waren ondergesneeuwd. Ik kreeg niet voldoende energie meer van mijn werk en merkte dat het me steeds meer inspanning kostte.
Om te ontdekken waar het misgegaan was, heb ik de negen velden van het canvasmodel doorlopen. Ik kwam erachter dat de klanten die ik gedefinieerd had, niet overeenkwamen met de cliënten die bij mij kwamen. Ze kwamen vooral bij mij voor het verminderen van hun pijnklachten, zonder veel aan hun leven te veranderen. Ik wilde veel liever dat ze zich bewust werden van het belang van hun eigen bijdrage aan hun gezondheid. Zo kwam ik erachter dat de beschrijving die ik in de verschillende velden van het model zou willen schrijven, niet overeenkwam met de huidige praktijk. Door dat inzicht kon ik opnieuw bepalen wat ik moest veranderen, zodat ik weer met plezier mijn werk kon doen.
Lees het gehele artikel vanaf pagina 20 in het VNIG 4/21.
Wilt u het gehele artikel als PDF bestand ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50.
Bronvermelding:
Clark, T. & A. Osterwalder (2012). Business model you. Amsterdam: Boom. ISBN: 9781118156315