Een toekomstbestendige praktijk met onlineaanbod
16 Jun, 2021
Door Bas van Pelt
Een onlineaanbod creëren is heel wat anders dan een paar video’s opnemen en daar een betaalpagina aan koppelen. Een goed aanbod vraagt dat je precies weet wat de behoefte is van de cliënt, wat zijn probleem is en hoe je hier zodanig op aansluit dat deze cliënt ook het gevoel krijgt dat jouw aanbod is wat hij zoekt. Maar hoe creëer je zo’n aanbod, hoe verkoop je het, en wat als jouw manier van werken helemaal niet online kan?
Zoals we de afgelopen tijden gemerkt hebben, is er niets zeker in ondernemen. Van het ene moment op het andere kan de gebruikelijke manier van werken met cliënten ineens niet meer mogelijk zijn. Of het nu komt door maatregelen tijdens een pandemie, vergoedingen die ineens veranderen of dat er nieuwe regelgeving komt, het kan zomaar zijn dat morgen je praktijk dicht moet. Dan blijkt ineens dat jouw bedrijf erg afhankelijk is van één inkomensstroom. Hoe zorg je ervoor dat je ondanks wat er op je pad komt toch waardevol blijft voor je cliënten en ook continu omzet blijft houden? Hoe zet je verschillende inkomensstromen op? Wie in de afgelopen periode probeerde ‘iets’ online te doen, heeft waarschijnlijk gemerkt dat dit niet zo makkelijk is als het lijkt. In dit artikel geef ik praktische tips om een onlineaanbod te creëren waar niet alleen je cliënten blij van worden, maar ook jijzelf.
Een belangrijke vraag is waar de cliënt precies voor komt. De voornaamste reden dat mensen onlineaanbod niet afnemen, ondanks dat het van een goedlopende praktijk komt, is omdat het niet aansluit op hun verwachting en behoefte. Vaak is onze marketing gericht op het verkopen van ‘Wat we doen’. Het probleem daarvan is dat de cliënten komen voor ‘Wat we doen’. Zodra iets in een andere vorm wordt aangeboden, blijkt dat ze daar helemaal geen behoefte aan hebben. Een cliënt die komt voor massage, wil geen onlinetraining zelf je spieren ontspannen met meditatie. Daar komt hij niet voor.
Lees het gehele artikel vanaf pagina 14 in het VNIG 4/21.
Wilt u het gehele artikel als PDF bestand ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50