Professionalisering in de praktijk
13 Oct, 2011
Door: Ria Teeuw en Esther van Dam
Jongleren met de bal van kennis en ontwikkeling.
Wie herkent dat niet? Dat onzekere gevoel toen je voor het eerst een cliënt ontving in je praktijk: ‘Stel dat ik niet gauw genoeg een antwoord weet… Stel dat ik een fout maak… Stel dat ik niet goed overkom…’ De een zal er meer last van hebben gehad dan de ander, maar bijna niemand is eraan ontkomen. Het was een periode waar je doorheen moest, eigenlijk net als met alles dat je voor de eerste keer doet. Maar nu stond er wel veel op het spel! Tenslotte kwam je cliënt met een pakketje verwachtingen die je graag wilde waarmaken. Wat een verantwoordelijkheid! Daarnaast speelde ook je imago een rol. Zou je cliënt je straks van harte aanbevelen of misschien gaan afraden?
Ook als je dit stadium al lang en breed voorbij bent, is het goed je ‘professionaliteit’ zo nu en dan weer eens onder de loep te nemen. De spanning die je voelde voordat de eerste cliënt bij je aanbelde is dan gelukkig verleden tijd, maar een alerte en vakkundige houding zijn nog altijd van belang. Die maken deel uit van je totale plaatje ‘professionaliteit’. Dat totale plaatje bestaat uit een heleboel aspecten: je praktijkvoering, je kennis/ ontwikkeling, je middelen, jouw specifieke valkuilen en hoe je daarmee omgaat, de locatie waar je je praktijk uitoefent, je administratie, je doelen, je communicatie-uitingen en nog veel meer. Je kunt jezelf zien als een jongleur die al deze aspecten als ballen in de lucht moet houden. Wanneer je even niet oplet en je laat een bal vallen, dan heeft dat z’n weerslag op het geheel.