Adverteren zonder stress
05 Aug, 2014
Door: Brenda Dekkers
Reclame maken voor jezelf, iets ergers is er niet voor veel natuurgeneeskundig therapeuten. Maar zoals ik eerder schreef: wat hebben mensen aan een therapeut waarvan ze het bestaan niet kennen? Aan de slag dus. Met deze tips maak je stressvrij je eigen advertentie.
Het plaatsen van een advertentie kost geld. Best veel ook nog. Dat is geen reden om het niet te doen, want adverteren werkt, maar wél een reden om het extra goed te doen. En dat begint bij het kiezen van het medium waarin je adverteert. Vraag je af of de lezers van het blad of krantje binnen je doelgroep vallen én of (een gedeelte van) je aanbod op dat moment relevant voor hen is. Twee keer ja? Beslis dan hoe groot je advertentie wordt (hoe groter, hoe opvallender), onderhandel over de prijs, boek je plek en bedenk een goede (lees: werkende) advertentie. Heb je nee geantwoord? Dan ga je natuurlijk niet adverteren. Maar lees dan toch even verder, want de tips in deze column zijn ook te gebruiken voor flyers, posters, websites en dergelijke.
Houd het simpel
Over het algemeen kunnen bladen en kranten een advertentie voor je opmaken. Maar jij bepaalt de inhoud en daarmee of je advertentie opvalt en werkt of niet. Regel 1 in het maken van een advertentie: houd het simpel. In 0,3 seconde moeten mensen kunnen begrijpen waar de advertentie over gaat. Dat is maar net iets langer dan de tijd die je als automobilist hebt voor een verkeersbord. Je lezer heeft dus geen tijd voor lappen tekst met mitsen en maren. Je kunt ook niet alle behandelingen voor alle klachten noemen. Geen plek: er moet namelijk een opvallend beeld in en een grote kopregel en de tekstgrootte mag écht niet kleiner zijn dan 10 punten. Kies dus je hoofdboodschap (De boodschap waarmee je de meeste mensen over de streep denkt te kunnen trekken.) en hoofddoel (Wat er achter die streep ligt.) en ga daarvoor.
Het oog wil ook wat
Een goede advertentie heeft een duidelijke ‘leesvolgorde’. Je ziet bepaalde elementen als eerste, tweede, derde, etcetera en dat zorgt voor een logisch opgebouwd verhaal. Over het algemeen trekt beeld meer aandacht dan tekst. Zeker als er in dat beeld mensen zijn gebruikt die je aankijken. Natuurbeelden doen het overigens ook goed. Zorg voor een professionele foto die groot genoeg is om te drukken (300 dpi). Je vindt dit soort foto’s bijvoorbeeld goedkoop op istockphoto.com of dreamstime.com. Het volgende zichtelement is je kopregel, die staat namelijk in een groter lettertype. De kopregel verduidelijkt het beeld en verkoopt je hoofdboodschap. Hij kan onder of boven of zelfs in je beeld staan. Je kunt ook een subkop gebruiken met de aanbieding. Vervolgens zoeken mensen rechtsonder naar je logo en url (zorg dus dat die daar staan) en dán gaan ze de tekst lezen. Misschien.
Tekst in het kort
Heb je een aanbieding, zet die dan niet alleen in je tekst, maar ook in je subkop of in een kadertje. Zo heeft je bericht de meeste kans om aan te komen bij de vluchtige lezer. Begin je tekst met een prikkelende zin die de link tussen het beeld en de kopregel én jou duidelijk maakt. Vertel kort je verhaal, wees concreet in je aanbod en eindig met een call-to-action. Dat betekent in wezen dat je je lezer vraagt om iets te doen. Een consult boeken, naar de website gaan, iets proberen… Vraag het duidelijk en maak de weg naar omzet zo kort mogelijk. Dus ‘Ook een werkende advertentie voor €350,-? Bel nu 010 4673763 of kijk eerst op www.2xwoordwaarde.nl’
Check, dubbelcheck
Op die paar reclamemensen na, die een volledige carrièreswitch hebben gemaakt, zijn de meeste natuurgeneeskundig therapeuten geen reclamemaker of vormgever. Je bent er dus niet op getraind om je eigen creaties kritisch onder de loep te nemen. En zelfs ik vind het, na ruim 15 jaar in het vak, soms nog lastig om ideeën terzijde te leggen. Bovendien is reclame maken voor jezelf het allermoeilijkste wat er is. Wees bedacht op bedrijfsblindheid en vraag anderen hoe je advertentie overkomt. Plak ‘m bijvoorbeeld op het juiste formaat in een editie van het blad en kijk of ‘ie opvalt en doet wat ‘ie moet doen. Zo heb je het meeste kans dat jouw reclamebudget wél wat oplevert.
Volgende keer vertel ik je graag hoe je met een blog meer mensen naar je website trekt en hoe je dat voor jezelf werkbaar houdt.
Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl