Beter bloggen met/voor Google

15 Jun, 2022

Door Brenda Dekkers

Gevonden worden op Google, ik heb het er vaker over gehad. En over bloggen ook. Maar ik ben er nog láng niet over uitverteld, en ik kan zeker niet genoeg zeggen dat je moet gaan bloggen. Hoe zat het ook alweer: Google beoordeelt (‘indexeert’) websites op basis van een algoritme. Dat algoritme richt zich op een fijne en relevante internetervaring.

Google kijkt of je site prettig is in gebruik, dus of de snelheid en lay-out in orde zijn. Maar de inhoud (‘content’) is het belangrijkste. Teksten op je site moeten goed leesbaar, relevant, actueel en goed ingedeeld zijn. Ook video’s worden geïndexeerd. Hoe hoger je scoort, hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Dat betekent dat een site die je maar heel af en toe verandert en/of waar geen relevante content op staat, steeds slechter gaat scoren op de vindbaarheid. En dat betekent dus pagina 2 of verder op Google. Je bent dan per saldo onzichtbaar voor zoekers, zonde!

Wat daaraan helpt, is een blog. Als je regelmatig nieuwe, interessante artikelen op je site zet, beloont Google dat vaak met een hogere positie. Google weet dat een artikel interessant is doordat mensen erop zoeken en doordat ze, als ze op jouw artikel klikken, daar enige tijd blijven. Dus wil je gevonden worden? Blog dan over de vragen die je cliënt heeft. Welke dat zijn, dat kun je ook gewoon googelen. Namelijk zo:

- Open een incognito-venster in je browser (Ctrl + Shift + n of ⌘ + Shift + n).
- Ga naar Google.
- Tik een (gedeelte van een) woord in en zie wat er gebeurt.
- Je kunt ook een gedeelte van een vraag intikken, bijvoorbeeld ‘Wat kan ik doen aan …’, ‘Genezen van …’ of ‘Genezen door …’ Je krijgt nu de tien meestgestelde vragen voorgesteld.
- Zit er iets tussen wat aansluit op jouw praktijk? Kies die optie. Er verschijnt dan een resultatenpagina.
- Klik op de terug-knop in je browser en zet je cursor in het zoekvenster. Google geeft dan een lijstje van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan je vorige zoekopdracht. Dat zijn dus de dingen waar mensen veel op zoeken.
- Herhaal dit voor andere woorden in een nieuw incognito-venster.

Wil je verder de diepte in, kijk dan ook eens op de gratis tool Ubersuggest. Je krijgt dan voor je zoekwoord te zien hoeveel mensen erop zoeken, hoe hoog de concurrentie is voor vindbaarheid en voor advertenties. De tool geeft ook suggesties voor keywords. Ik vind het handig om deze woorden en vragen in een Excel te zetten en daar een blog-collectie mee op te bouwen.

Heb je iets gekozen om over te bloggen? Tik dan nogmaals een vraag in en bekijk in de zoekresultaten welke antwoorden er al zijn. Google denkt namelijk dat dat slimme antwoorden zijn en dat is informatie waar jij ook wat mee kunt in jouw blog. Maar let op: kopiëren van een ander (of van jezelf) is een doodzonde volgens Google. Ik wens je veel creativiteit!

PS. Een prachtig voorbeeld van het inspelen op de vragen waar klanten mee leven en het creatief gebruiken van zoekresultaten is IKEA. Die zorgden dat hun producten gevonden werden op populaire Google-zoektermen. Ze gaven een slaapbank bijvoorbeeld de titel ‘My partner snores’.

Meer informatie: www.roipartners.nl/googles-algoritme-verandert-in-2021, https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter