CBS-onderzoek Belevingen

26 Aug, 2019

Door Brenda Dekkers

Toen ik deze column schreef, was het Onderzoek Belevingen van CBS net uit. De highlights, voor het geval die inmiddels wat zijn weggezakt: ‘Bijna een kwart van de volwassenen hecht evenveel waarde aan alternatieve geneeswijzen als aan reguliere geneeswijzen. Ongeveer 80 procent vindt dat alternatieve genezers een diploma moeten hebben en dat onderzoek naar alternatieve behandelingen belangrijk is.’

Het onderzoek vertelt ook veel over de doelgroep en de markt voor natuurlijke en integrale gezondheidszorg. Voordat ik begin aan de doelgroep, een waarschuwing vooraf: het onderzoek is genuanceerd, maar voor deze column en uit marketingperspectief neem ik grotere stappen. Je wilt immers allereerst de (communicatie-)doelgroep weten waar je het meeste kans bij maakt, zodat je het meeste effect hebt van je marketinginspanningen.
Die doelgroep is om te beginnen vrouwelijk. 27 procent van de vrouwen zegt alternatieve geneeswijzen even waardevol te vinden als reguliere geneeswijzen, tegen 20 procent mannen.

Vrouwen bezoeken ook vaker een alternatieve genezer: in 2018 7,2 procent tegen 3,2 procent van de mannen. De leeftijdscategorieën die het hoogst scoren zijn 0 tot 4 jaar en grofweg 30 tot 55 jaar. Van die vrouwen zijn er opvallend veel alleenstaand: 9,6 procent, het hoogste percentage in de tabel, is alleenstaand moeder. Qua onderwijsniveau hebben ze hbo of hoger, maar geen master of doctorstitel. Je ziet verder dat ze een bovengemiddeld inkomensniveau hebben. Uit het onderzoek lees ik bovendien behoefte aan zekerheid. 40,8 procent van de mensen ziet het liefst dat je ook een diploma als arts hebt, 43,2 procent vindt een diploma voor alternatieve geneeswijzen belangrijk. Voor vrouwen telt dit laatste zwaarder.

Het CBS heeft ook gevraagd waarom mensen meer waarde aan natuurlijke en integrale zorg hechten. ‘Ze vinden veelal dat alternatieve genezers werken aan de oorzaken van het probleem, terwijl reguliere genezers volgens hen vooral bezig zijn met het bestrijden van klachten. Verder onderschrijven ze de holistische aanpak van de meeste alternatieve geneeswijzen. Ook zegt een aantal dat reguliere geneeswijzen en medicijnen vaak schadelijker zijn dan de alternatieve varianten.’

Maar wat betekenen al die percentages nu voor jou? Nou, dat je je communicatie in eerste instantie het best kunt richten op alleenstaande, hoogopgeleide vrouwen tussen de 30 en 55 jaar, al dan niet met kinderen onder de vier jaar. Op naar de lokale kinderdagverblijven, peuterdans, ouder-kind yoga en speeltuinen dus. Of gericht adverteren op Facebook: je kunt namelijk geslacht, relatiestatus en ouders van jonge kinderen selecteren in advertenties.
Het onderzoek vertelt je ook wat de beste boodschap is richting deze vrouwen, namelijk de reden dat mensen meer waarde hechten aan natuurlijke en integrale zorg. In je communicatie kun je dus het best benadrukken dat je op een holistische manier aan de oorzaak van het probleem werkt en dat de middelen die je daarbij gebruikt niet schadelijk zijn.

Ook over je diploma’s leest je doelgroep graag. Deel verder je certificaten, kennis, beschrijf cases, plaats reviews en/of laat mensen je sterren geven, refereer aan zaken die mensen al kennen en laat ze zoveel mogelijk ‘binnenkijken’ in je praktijk. Dat geeft vertrouwen. Foto’s, persoonlijke verhalen, inspiratie en bezochte nascholingen: het helpt allemaal om een beter beeld te krijgen van jou als behandelaar. En dat zorgt dat mensen de weg naar je praktijk makkelijker kunnen vinden.

Meer informatie: www.2xwoordwaarde.nl

Het hele onderzoek vind je hier.
Ook leuk om te bekijken: Statline van CBS. Met filters kun je allerlei marktinformatie naar boven halen, waarop je je beslissingen kunt baseren.

Bronvermelding:
www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/gezondheid-en-welzijn

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter