Eerlijke marketing duurt het langst
28 Jun, 2023
Door Brenda Dekkers
Ik draai al best een tijdje mee in de reclame. En hoewel ik oprecht van mijn vak houd, realiseer ik me ook dat marketing en reclame in de zorg vaak vieze woorden zijn. Logisch ook. Als je bezig bent met wezenlijke zaken en emoties, lijken Google Ads en blogs zielloze trucjes waar je liever je energie niet aan besteedt. Maar marketing kan ook integer en eerlijk zijn. Tegenwoordig is daar zelfs een woord voor: fair marketing. Dat is effectief, doet recht aan jezelf en je cliënten én is vol te houden.
Fair marketing, ofwel eerlijke marketing, is marketing die gericht is op het bouwen aan een langetermijnrelatie met je cliënten. Gewone marketing kán oprecht, authentiek en relevant zijn, fair marketing is dat per definitie. Het gaat om het delen van jouw unieke krachten en specialiteiten met jouw doelgroep en het creëren van waarde voor hen.
Fair marketing doet niet alleen recht aan jezelf en je klanten, maar ook aan de wereld om ons heen. Het draait niet om het kopiëren van wat anderen doen, winstbejag op de korte termijn of het toepassen van trucjes om mensen iets op te dringen. In plaats daarvan gaat het om het vinden van een manier van marketing die past bij wie jij bent en hoe jij wilt ondernemen.
Marketing vanuit je hart dus. Authentieke communicatie. Dat kan echt. Maar het vraagt wel creativiteit, lef en vooral authenticiteit. In praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat je altijd kiest voor communicatie die oprecht is en bijdraagt aan het welzijn van je cliënt, zoals het delen van kennis en informatie over natuurlijke gezondheidszorg via blogs, social media of nieuwsbrieven.
Wees open en eerlijk over wat je doet en waarom je het doet. Klanten willen weten wie ze voor zich hebben en wat ze kunnen verwachten. Zorg voor duidelijke informatie op je website en in je communicatie. Ook goed om te doen: vertel voor wie je er niet bent. Want eerlijk is eerlijk, jouw aanpak is niet voor ieder mens en voor elke klacht geschikt. Hoe duidelijker je daarin bent, hoe meer je je specifieke doelgroep aantrekt. Vertel ook waar je niet goed in bent. Dat je bijvoorbeeld geen luxe praktijk hebt met een glimmende balie, omdat je andere dingen belangrijker vindt.
Leg uit dat je niet gaat voor de snelle symptoombestrijding – of juist wel. Oh, en kun je iets aardigs zeggen over een vakgenoot? Zeker doen. Daarmee geef je de boodschap dat je zelfverzekerd bent en dat je breder kijkt naar zorg en gezondheid. Als je elkaar af en toe noemt, versterk je elkaar zelfs bij de (verschillende) doelgroepen en in de zoekmachines. Zo verander je glibberige marketing in een overtuigende, eerlijke boodschap.
Het vergt misschien wat creativiteit en lef, maar het zal zich uiteindelijk uitbetalen in duurzame groei en een goede relatie met je cliënten. Blijf trouw aan wie je bent en wat je wilt bereiken, en de rest zal vanzelf volgen.