Gaan voor goede doelen

20 Feb, 2019

Door: Brenda Dekkers

Ik zal het maar bekennen: op maandagavond kijk ik het programma ‘Tabatha Takes Over’ op RTL. Een agressief gestylde Australische kapster redt in een half uurtje verlieslijdende kapsalons waarvan de eigenaren het niet meer zien zitten. Het begint altijd met een stuk verborgen camera-opnamen van luie medewerkers, afgeblafte en ontevreden klanten, kijvende bazen en nog veel meer naars. Vervolgens komt Tabatha de zaak inspecteren, waarbij ze altijd kapotte wasbakken, vieze borstels, vergeten pizza’s en bergen rotzooi achter droevige gordijntjes aantreft. En daarna maakt ze het allemaal in orde met een make-over, trainingen en teambuilding en een gratis afsprakenplanningssysteem van de hoofdsponsor van het programma. Heerlijk, zo iemand die alle goede beslissingen voor je neemt, zodat je weer met frisse moed en een fris interieur verder kan.
Maar ik ben geen kapper en jij ook niet. Dus voor ons is er geen Tabatha. Wij moeten zelf onze zaak bij de tijd houden en onszelf scherp en professioneel. Ook op het gebied van marketing en communicatie en de daaruit voortkomende sales. Kijk dus eens met de ogen van je cliënt naar je praktijk. Loop de weg van de cliënt (of in hippe marketingtermen: customer journey) en kijk met zijn of haar ogen hoe je zaak erbij staat. Wees kritisch en eerlijk: Wat mag er geverfd worden, is het schoon, wat ligt er bij jou letterlijk of figuurlijk achter het gordijntje? Wat is er goed, wat mis je? Straal je de kwaliteit uit die je wilt bieden? Kunnen je processen strakker? Kijk ook zo naar je website en je andere communicatiemiddelen. En ga bij jezelf te rade: sluiten jouw houding en behandeling aan bij de boodschap die je wilt uitdragen?

Tip tussendoor: Schrijf je website in vijf jaar af, zodat er geld is voor een nieuwe als de oude echt oud begint te worden.

Vind je het moeilijk om van een afstand naar je zaak te kijken? Je kunt ook een cliënt vragen, liefst iemand die ontevreden is, om sociaal wenselijke antwoorden te vermijden. Een eenmalige of doorlopende (anonieme) enquête is ook een idee. Met een programma als SurveyMonkey maak je die heel gemakkelijk.

Verbeterpunten helder? Dan kun je gaan veranderen en verbeteren. Mijn advies: doe dat via een doel en een strategie. Concreet en meetbaar op papier. Dus niet ‘meer volgers op mijn Facebook’, ‘groeien’ of ‘mijn visie uitdragen’. Gebruik data, cijfers of percentages. Je wilt dat 80 procent van je cliënten je zien als betrouwbaar of dat je elke maand twee cliënten realiseert uit doorverwijzingen. En wees zo specifiek mogelijk: 20 procent meer omzet is op zich een goed doel, maar er leiden verschillende wegen naartoe die je óók wilt benoemen en waar je een subdoelstelling aan kunt hangen. Een beetje als een omgekeerde champagnetoren. Omzet kun je immers realiseren door meer werken of meer geld te verdienen met het werk wat je doet. Verhoging van je prijzen is wellicht het overwegen waard. Duur wordt vaak als beter gepercipieerd. ‘Geruststellend duur’ noem ik dat. Sowieso: de inflatie geldt ook voor jou, dus je prijzen mogen in elk geval daarmee meestijgen.

Meer omzet kan ook komen uit de verkoop van producten of accessoires. Misschien durf je wel te denken aan personeel aannemen of een franchise- of licentie-formule.
Kortom, alles kan, maar maak het concreet. Ik wens je een succesvol jaar!

Meer informatie:
www.2xwoordwaarde.nl

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter