Zorgen voor je bedrijf

17 Aug, 2022

Door Brenda Dekkers

Als zorgprofessional is zorgen voor anderen ongetwijfeld je ding, anders was je wel directeur van een olieraffinaderij of businessconsultant geworden of iets dergelijks. Maar zoals met zoveel dingen in het leven, loop je het risico dat je kracht je valkuil wordt. En dat terwijl zelfzorg juist voor zelfstandig gevestigd therapeuten extra belangrijk is – je moet immers ook zorgen voor jezelf als ondernemer.

Zelfzorg is afstand nemen, prioriteiten (her)schikken, bewuste beslissingen nemen over je toekomst en jezelf toestemming geven in jezelf te investeren, schrijven Nele Snoeck en prof. dr. Marc Buelens in het competentie-schrift ‘Zorg-verlener, zorg voor jezelf’.1 Ze richten zich in deze uitgave op zorgverleners in loondienst, maar hun lijstje is een-op-een over te nemen als ondernemersadvies. Want wie niet voor zichzelf zorgt (lees: op basis van duidelijke keuzes de juiste cliënten aantrekt), kan ook niet goed voor een ander zorgen. En als je je eigen gevoelens, behoeften en grenzen ondergeschikt maakt aan de behoeften van cliënten, bepaal je niet je eigen koers.

Het voordeel van jezelf een speelbal maken van anderen is natuurlijk dat je die anderen de schuld kunt geven als iets niet goed gaat. Dat is misschien fijn als je eigenlijk niet mag falen van jezelf, maar geen handige businessstrategie. Die overigens toch verrassend veel voorkomt: ik heb serieus ooit een eigenaar van een noodlijdend bedrijf horen zeggen dat hij niet aan een gratis proefperiode ging beginnen, ook al was daar duidelijk behoefte aan, want ‘dat is te duur’. Zelfs gratis demonstraties ging ‘ie niet doen. ‘Veel te veel werk.’ Dan maar niks verkopen. Een ander vertikte het zijn onbegrijpelijke en onvindbare website aan te passen. Hij hield liever vol dat mensen, als ze een oplossing wilden, ‘gewoon wat beter moesten zoeken’. Je hoeft denk ik geen marketingprofessional te zijn om in te zien dat dát niet gaat werken. Even afstand nemen van je bedrijf, je proces, je overtuigingen en communicatiemiddelen kan dus geen kwaad. En hoor je jezelf of een ander iets zeggen of denken als ‘Mensen moeten gewoon…’, meteen aan de rem trekken. Want het is makkelijker om jezelf te veranderen dan anderen.

En die bewuste beslissingen waar Snoeck en Buelens over schrijven, die zijn ook als ondernemer natuurlijk heel belangrijk. Waar sta jij voor, waar kies jij voor? Vraag je (weer) eens af wie je bent, wat je wilt, leuk vindt en wat niet en waar je zou willen zijn over een jaar en over vijf jaar. Maak keuzes, zet een koers uit. Wees niet bang om je aanbod te beperken, want zeggen dat je alles kunt (ook al is dat zo), verkoopt niet. Mensen zoeken naar een therapeut voor hun specifieke klacht of naar een specifieke behandeling, niet naar een Zwitsers zakmes. En het benoemen van een aantal expertises maakt dat mensen eerder geloven dat je een expert bent.

Kiezen voor de cliënten en de behandelingen waar je de meeste vreugde en/of de meeste omzet uit haalt, is dus óók zelfzorg. En duidelijk maken aan de buitenwereld op welke cliënten je richt, en met welke behandelingen is dat ook. Het zorgt dat je niet steeds nee hoeft te zeggen en voorkomt teleurstellingen aan beide kanten.

Bronvermelding:
1. Psychiatrisch Centrum Zoete Nood Gods. Competentie-schrift Zorg-verlener, zorg voor jezelf. Geraadpleegd op 22 juni 2022 van cdn.nimbu.io

is gek. Op woorden, knutselen, spelletjes doen en reclame. Onder de naam 2x woordwaarde werkt ze als tekstschrijver en conceptontwikkelaar. In het Vakblad geeft ze tips over marketing.

Laat een reactie achter