Netwerken, (hoe) moet dat nou?
22 Mar, 2010
In de vaste rubriek parktijkvoering van VNGK 4/09 (december) schreef Marja over de rol van het internet voor de natuurgeneeskundige praktijk. Hoe u vanuit uw binnenkamer en vanuit huis de boodschap van uw praktijk wereldwijd kunt verspreiden. In editie 1/10 (maart) gaan we buiten spelen, even de veilige haven verlaten en de naamsbekendheid uitbreiden door middel van netwerken.
Wat is netwerken?
Er wordt gezegd dat men maar zes mensen hoeft te kennen om in verbinding te staan met de gehele wereld. Omdat iedereen een eigen relatienetwerk heeft en alle relaties in dit netwerk ook weer andere mensen kennen, is de wereld inderdaad klein. Gebruik maken van deze wetenschap kan u helpen om de naamsbekendheid voor uw eigen praktijk versneld uit te breiden. Netwerken is dus uzelf bekend maken via de weg van de persoonlijke benadering. Dit kunt u op veel verschillende manieren doen. Begin klein, eerst bij uw eigen relatienetwerk.
Stap 1
Breng uw eigen relatienetwerk in kaart
Wie kent u allemaal en welke rol kunnen deze mensen spelen in de uitbreiding van uw naamsbekendheid? U kunt dan kijken naar familieleden, vrienden, collega’s, oud-collega’s, kennissen, leden van de sportclub, hobbyclub enzovoorts. Het zal u ten eerste verbazen hoeveel mensen u eigenlijk kent. Ten tweede kan het u verbazen dat de mensen bij wie u had bedacht dat ze een minimale rol hierin kunnen spelen, ineens heel veel voor u gaan betekenen.
Een voorbeeld uit de praktijk: voor een examen moest ik honderd proefbehandelingen geven. Ik maakte voor het werven van proefpersonen gebruik van het contact met mijn yogadocente. In drie groepen mocht ik een briefje uitdelen. De mensen nodigde ik in de zomervakantie in mijn praktijkruimte uit, zodat ik hen in een toch al rustige periode kon laten zien wat ik allemaal in mijn praktijk te bieden had. Uiteindelijk heb ik hier tien actieve cliënten aan overgehouden, waarvan een aantal nog steeds regelmatig terugkomt en/of andere relaties heeft doorverwezen.
Stap 2
Breid uw relatienetwerk uit
Het uitbreiden van uw relatienetwerk kan ook op veel verschillende manieren. Allereerst is belangrijk dat u nadenkt over de clubs en verenigingen waar uw doelgroep rondloopt. Bent u gespecialiseerd in het behandelen van een bepaalde aandoening, onderzoekt u dan waar de patiënten zich verenigen en wie u binnen deze vereniging aan contacten en uiteindelijk nieuwe cliënten kan helpen.
De Kamer van Koophandel, bedrijvenclubs, netwerkclubs en diverse banken organiseren regelmatig netwerkbijeenkomsten voor (startende) ondernemers. Ook al denkt u dat de collega-ondernemers niet direct tot uw doelgroep behoren, zij zijn ook mensen die fysieke, mentale en emotionele klachten kunnen vertonen. Onthoud altijd dat elke persoon een eigen relatienetwerk heeft waarbinnen uw praktijk onder de aandacht gebracht kan worden. Een voorbeeld uit de praktijk: via een netwerkbijeenkomst voor startende ondernemers die door de Rabobank werd georganiseerd, kwam ik in contact met de manager van hun afdeling Bedrijvenadvies. Dit contact heeft me in een aantal jaren vijf actieve cliënten, een interview in het magazine voor leden van de bank, een aantal vermeldingen in krantenartikel en en een stoelmassage-opdracht opgeleverd.
Stap 3
Onderhoud uw netwerk
Wanneer u veel inspanningen hebt geleverd om een relatienetwerk op te bouwen, zou het zonde zijn wanneer u daarna geen contact meer legt. De meest belangrijke stap van netwerken is het netwerk onderhouden. Ook dit kunt u op allerlei manieren doen.
Een van de meest krachtige manieren is regelmatig een nieuwsbrief verspreiden onder uw relaties waarin u de ontwikkelingen van u in uw praktijk beschrijft. Opleidingen die u volgt of gaat volgen, een samenwerking met een collega, een nieuwe therapievorm die u geleerd heeft, vernieuwde openingstijden of een artikel uit een vakblad dat u zo belangrijk vindt om te delen met uw relaties.
Een aantal opmerkingen bij het verspreiden van nieuwsbrieven via e-mail: sinds 1 oktober 2009 bent u verplicht om eenmalig toestemming te vragen aan uw relaties of zij de nieuwsbrieven willen ontvangen. Bied de ontvanger altijd de gelegenheid om zich af te melden van de nieuwsbrief. Houd ook altijd in een actueel relatiebestand bij waar u iemand van kent. Op deze manier kunt u veel gerichter uw nieuwsbrief verspreiden en wellicht verschillende nieuwsbrieven naar verschillende doelgroepen versturen. De kans dat het ook echt gelezen wordt en niet in de, al dan niet digitale, prullenbak verdwijnt is dan groter.
En dan… hoe legt u contact?
Veel mensen vinden het moeilijk, zeker op netwerkbijeenkomsten, om nieuwe contacten te leggen. Ook hebben veel startende ondernemers het idee dat men op een netwerkbijeenkomst maar zoveel mogelijk visitekaartjes moet scoren en verspreiden om enige kans van slagen te hebben. Losse flodders schieten, dan komt er altijd wel eentje aan. Nu zal ik u uit dit beeld bevrijden en een aantal tips geven die de druk om te presteren wellicht wat kunnen verminderen.
‘De eerste tip is: zorgt u dat u altijd visitekaartjes bij u heeft. U kunt nooit weten wie u waar tegenkomt’ Wanneer u een netwerkbijeenkomst bezoekt, zet u dan altijd de intentie in uw gedachten dat u die avond juist die mensen ontmoet die u verder kunnen helpen met de vragen die u op dat moment heeft. Soms ga ik daardoor naar huis met maar één visitekaartje, maar wel van diegene waar een nieuwe cliënt of opdracht uitkomt. Als u de ruimte betreedt, neemt u dan even de tijd om goed rond te kijken. Door wie voelt u zich het meest aangetrokken om een gesprek mee aan te knopen? U zult zien dat u gevoelsmatig dan bij personen terecht komt die u op dat moment kunt gebruiken voor de uitbreiding van uw naamsbekendheid. Probeert u eerst de ander te laten vertellen wat diegene doet aan activiteiten. Op deze manier kunt u goed luisteren naar het verhaal van de ander en inspelen op mogelijke openingen die voor uw praktijk interessant kunnen zijn.
Lees het uitgebreide artikel in VNGK 1/10.