Op je mooie blauwe ogen
16 Dec, 2024
Door Brenda Dekkers
In reclame draait het om aandacht. Maar met alleen aandacht ben je er niet: 85 procent van de consumenten zegt dat ze een merk alleen overwegen als ze het vertrouwen. En dan hebben we het over waspoeder en frisdrank – ik denk zomaar dat dat percentage voor zorgverleners hoger ligt. Je moet dus bouwen aan vertrouwen. Vóórdat de cliënt bij je binnenkomt. Wat is vertrouwen dan? En hoe kom je eraan?
Vertrouwen betekent globaal: geloven dat een ander eerlijk is of dat iets goed zal gaan. Het is het beginpunt van de relatie tussen je cliënt en je organisatie. Het moment dat iemand op jouw zoekresultaat klikt, geeft diegene je vertrouwen. Hij of zij rekent erop dat jij het antwoord hebt. Het moment dat iemand je blog leest, krijg je vertrouwen. Je lezer rekent erop dat jij haar niet het moeras instuurt. Of haar tijd verdoet.
Kortom: vóór de hulpvraag komt de vertrouwensvraag. Vertrouwen is een relatie die groeit of verzwakt na elke interactie tussen jou en je toekomstige cliënt. Als je met vertrouwen aan de slag wilt, moet je een aantal principes uit de neuromarketing of psychologie kennen. Allereerst het bekendheidsprincipe. Mensen houden van dingen die ze kennen. Dus moet je zorgen dat ze je kennen. Dan is er nog in-grouping – erbij horen. Mensen willen ergens bij horen en vertrouwen andere mensen en bedrijven die bij diezelfde groep horen. Of dat nou een losse groep van natuurliefhebbers is, een gedachtengoed, een voetbalclub of een patiëntenvereniging. Tot slot is daar het aloude principe praatjes vullen geen gaatjes. Nu woorden steeds minder betekenen, zijn juist de daden belangrijk. En vergeet ook niet dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat. Het kost jaren om het op te bouwen, maar je bent het ook zo weer kwijt.
Reclame zorgt voor bekendheid, kan zorgen voor het groepsgevoel én is een vorm van interactie. Je kunt er dus mee bouwen aan vertrouwen. Helaas is het zo dat Nederlanders media en de advertenties erin steeds minder vertrouwen. Er is wel verschil in: hoe betrouwbaarder het medium is, hoe betrouwbaarder ook de advertenties worden gezien. Mond-tot-mondreclame scoort dan ook het hoogst van alle reclamevormen. Van de reclame die je kunt inkopen, scoren televisiereclames het best, gevolgd door radio- en printadvertenties. Socialmedia-advertenties scoren bijzonder laag. En oneerlijke en opdringerige reclames zijn het equivalent van marketing-zelfmoord.
Dan is er nog content – inhoud in de vorm van artikelen en blogs. Content is technisch gezien geen reclame, het is een positieve interactie waarbij jij als maker iets geeft. Informatie bijvoorbeeld. Misschien werkt het daarom wel zo goed. Het is namelijk iets dat mensen wíllen consumeren, ze zoeken het zelf op. Google-data tonen aan dat mensen zich eerst oriënteren via het web voordat ze contact opnemen. Ze zijn namelijk op zoek naar houvast. Iemand die de beste oplossing voor een probleem of klacht kan geven. Iemand die ze vertrouwen. En je wilt natuurlijk dat jij diegene bent. Dus deel vooral je kennis via artikelen of blogs. Of in een column in een vakblad.