Kinderen en ADHD: een ‘complete’ benadering
17 Aug, 2011
Door: Marja van der Ende
In de vorige editie van dit vakblad heeft Eric van Schijndel uitvoerig beschreven wat de meest actuele inzichten op het gebied van ADHD zijn. Hij beschrijft hierin een aantal mogelijke oorzaken en daarbij een invulling in de vorm van suppletie. Uit ervaring zeg ik dat voeding bij veel kinderen met ADHD een grote rol speelt. Echter, omdat elk kind een ander lijstje van symptomen heeft, zijn er, naast voeding, nog veel meer behandelmogelijkheden.
Een stukje persoonlijke geschiedenis
Sinds 2006 is ADHD een speerpunt in mijn praktijk. In vervolg op de theoretische afstudeerscriptie van een medestudent aan de opleiding tot massagetherapeut, heb ik de praktische kant van ADHD uitgewerkt. Ik deed een oproep in de regionale kranten om proefpersonen te werven en bedacht een programma van vijf verschillende massagevormen en een gecombineerde massagebehandeling.
Na de opleiding massagetherapie heb ik een basisopleiding gevolgd voor orthomoleculaire geneeskunde. In deze opleiding wordt veel aandacht besteed aan ADHD, mede doordat hoofddocent Jan Blaauw (zelf vader van een zoon met ADHD) in samenwerking met fabrikant AOV het complexpreparaat Andohadin® heeft ontwikkeld. Dit middel bleek, in combinatie met de Springfield Eye Q® visolie-capsules, een effectieve aanpak te zijn om de anders werkende stofwisseling van kinderen met ADHD te ondersteunen en de hersenfunctie te verbeteren. Daarnaast gaf ik de ouders voedingsadviezen mee om te zorgen voor een eetpatroon dat zo veel mogelijk vers bereid is, vrij is van conserveringsmiddelen, smaakversterkers en geraffineerde witte suiker, en voldoende water bevat.
Hierna ontstond bij de kinderen uit mijn onderzoek, en vooral bij de ouders, behoefte aan het meekrijgen van handvatten voor de interactie met hun sociale omgeving. Door de massages en de suppletie zaten de kinderen steeds lekkerder in hun vel, maar er ontstonden nog steeds problemen op school, bij het spelen met vriendjes en in de gezinssituatie. Ik ging toen de opleiding tot Essential Coach en de opleiding tot Creatiecoach volgen. Hierdoor kon ik de kinderen en hun ouders ‘movements’ (oefeningen met tellen-hand-hoofdbewegingen) en gedragscoaching meegeven.