Wederzijds vertrouwen

16 Dec, 2024

Door Marieke Lebbink

Eén van de kernwaarden binnen de zorg is vertrouwen. Het gaat daarbij niet alleen om het vertrouwen van de cliënt in de zorgverlener, maar ook andersom. Het is de basis voor een behandelrelatie en gelukkig gaat dat meestal goed. Maar niet altijd. Het is dan zaak om hulp van buitenaf te zoeken om tot een goede oplossing te komen.

In de afgelopen 35 jaar heb ik meer dan achtduizend mensen geholpen met hun voedingsvraag. Ik ben dankbaar dat zo veel mensen vertrouwen in mij hebben (gehad) en dat we samen stappen konden maken in hun herstelproces. De enkele keren dat het contact minder goed liep, kwamen we er met een goed gesprek uit en was het wederzijds vertrouwen weer terug.
Behalve bij een incident van jaren geleden. Ik werkte destijds voor het Allergiecentrum en ik had net de darmtherapeutenopleiding afgerond. Bij één van de eerste cliënten liet ik ontlastingsonderzoek doen en dat ging niet volgens het schoolboekje. De dame in kwestie had darmklachten en was histaminegevoelig. Als beginneling had ik mijn zaakjes goed voorbereid en ik adviseerde op basis van het onderzoek zwarte komijn, wat histamineverlagend zou moeten zijn. Ze bouwde het langzaam op, maar desondanks kreeg ze veel meer klachten en raakte ze dusdanig vermoeid dat ze drie weken niet kon werken. Ze vond dat ik voor de kosten moest opdraaien en wilde een klacht indienen. Een gesprek werkte dit keer niet. Gelukkig stond de behandelend arts achter mij en hij kon haar overtuigen dat ik de juiste stappen had gezet en juridische stappen zinloos zouden zijn. Ik ervaarde de situatie als bijzonder stressvol en ook mijn zelfvertrouwen leed eronder. Gelukkig boden collega-diëtisten een luisterend oor en een schouder. Het werd me toen ook duidelijk dat niet alleen een goede rapportage maar ook een vertrouwensrelatie met verwijzers en collega’s belangrijk is.

Dit voorjaar kreeg ik opnieuw een klacht en nu was er geen arts die achter mij stond. Dit keer ging het om een dame die leed aan het mestcelactivatiesyndroom en ik verwees haar naar een therapeut die een nieuwe techniek (onder meer TimeLine Therapy gecombineerd met NLP) toepaste om onderliggend trauma aan te pakken, wat voor het slagen van de dieetbehandeling belangrijk is. Een andere cliënt – met dezelfde aandoening – had deze therapeut geraadpleegd en was met vier sessies van zijn onderliggend trauma af. Een wonder, want daarvóór had hij diverse andere therapeuten gehad, maar werkte de therapie niet of het klikte niet met de therapeut. De cliënt was zo blij met het resultaat dat hij vier sessies voor een minder vermogende cliënt wilde betalen. De uitgekozen cliënte en de therapeut woonden ver bij elkaar vandaan en daarom bood ik mijn praktijkruimte in Amersfoort aan. Vanwege een trauma betreffende mannen vond de cliënte het fijn als ik bij de sessie zou zijn en ik stemde toe, mede uit nieuwsgierigheid. Al snel bleek dat zij geen vertrouwen in de therapeut had en zich geschaad voelde. Maar in plaats van in gesprek te gaan, koos ze direct voor de geschillencommissie en diende een klacht tegen mij in. Ik had haar immers doorverwezen en het was in mijn praktijk en in mijn aanwezigheid. Ze werd door de geschillencommissie gehoord en feitelijk was er geen klacht over mijn dieetbehandeling. Maar het wederzijds vertrouwen is weg en ze heeft vervolgafspraken geannuleerd. Gelukkig zijn de beschreven casussen uitzonderingen.

is natuur- en darmdiëtist met bijna 30 jaar praktijkervaring. In haar praktijk combineert ze adviezen uit zowel de reguliere als de complementaire geneeskunde en wil daarin ook graag een brugfunctie vervullen. Tevens is ze co-auteur van het boek Darmehbo.

Laat een reactie achter